Content optimalisatie is de kern van SEO optimalisatie

Recent heeft Google beslist om content als belangrijkste rankingsfactor te beschouwen. Content optimalisatie is een niet te onderschatten rankingsfactor.

Content optimalisatie & content marketing in het kort

Content optimalisatie is veruit de belangrijkste factor om te ranken in Google. Nu Google Pinguin 4.0, is het enorm belangrijk om te zorgen voor kwaliteitsvolle en relevante content. Content marketing speelt hierbij een grote rol. Content marketing is een marketingtechniek om relevante, kwaliteitsvolle content voor bezoekers te voorzien. De bezoeker moet direct alle informatie kunnen vinden die hij nodig heeft. Het is aan jou om die informatie op een gestructureerde manier te voorzien. Alleen zo zal je nog hoog scoren in Google.

Rankingsfactoren die SEOprovider hanteert

Een goede contentstrategie begint met het onderzoeken van volgende rankingsfactoren:

  • Titels & koppen (headings): Bevat de website per onderdeel minstens een titel, een H1 en eventueel een H2 of H3?
  • Metatags: Is er per onderdeel een metatitel en metaomschrijving?
  • Afbeeldingen: Staan er afbeeldingen op de website en bevatten ze een ALT-tag?
  • Content & zoekwoorden: Bevat de content op de website zoekwoorden?
  • Google Newsmap: Is er, naast een Sitemap, een Google Newsmap aanwezig?

Google News, een onderdeel van Google met een enorme waarde

Google News (Google Nieuws), het laatste nieuws van over de hele wereld. Google News werkt net hetzelfde als de zoekmachine. Je typt één of meerdere zoekwoorden in en gaat op zoek naar nieuws. Dit doe je door op de knop van Google News te drukken. Zo krijg je nieuws over een bepaald onderwerp waar jij interesse in hebt. Google News wordt door velen gebruikt om snel informatie te vinden.

Stel je voor dat jouw website in Google Nieuws komt te staan. Per artikel dat je dan plaatst, gaan tientallen tot duizenden bezoekers jouw website vinden die relevant is aan een bepaald zoekwoord. In Google News geraken is een ander paar mouwen. Door regelmatig artikels te schrijven rond bepaalde onderwerpen, kan je het proces versnellen. Maar het vergt veel bloed, zweet en tranen.

Het verband tussen metatags, afbeeldingen, titels & koppen, metatitle & -description, content & zoekwoorden

Het schrijven van kwaliteitsvolle content is belangrijk, toch zijn er nog factoren die het ranken van content kunnen beïnvloeden. Google kan voorlopig nog geen websites lezen zoals een mens, dus gebruikt het robots (crawlers) om codes (metadata) te analyseren. Google beschouwt de titels en de koppen als het belangrijkste in een tekst. De metatags vertalen deze materie in verstaanbare taal voor Google. Jouw website en bijhorende pagina’s worden op deze manier gerankt in de zoekmachine.

Ook afbeeldingen kan Google niet lezen tenzij met een bijhorende ALT-tag. Dankzij deze tag weet Google onmiddellijk wat het verband is tussen de afbeelding en content op de pagina. De titel en koppen zorgen voor een structuur in de content. Om alles overzichtelijk te houden, is er de metatitle en metadescription. Door de pagina een aangepast titel en omschrijving te geven, ziet de zoekmachinegebruiker in één ogenblik waarover de pagina van jouw website gaat.

Niet onbelangrijk is het verband tussen content en zoekwoorden. Hoe wordt jouw website anders gevonden door zoekmachinegebruikers? Zoekwoorden zijn geen speciale woorden. Het zijn woorden of zinnen waarop mensen zoeken en hoe je bezoekers op deze manier kunt binnenhalen. Ga voor die extra bezoekers en vraag nu een website optimalisatie checklist aan!